آقای گلزار ٬ این چه کاری بود؟

نگاهی روان شناسانه به عکس سوپراستار سینمای ایران با پوششی نامناسب
آقای گلزار ٬ این چه کاری بود؟

«محمدرضا گلزار» که این روزها با فیلم «ما همه با هم هستیم» روی پرده اش که  سینماها دیده می شود، در آخرین پست صفحه اینستاگرام شخصی کامنت هایش را هم بسته، عکسی از خودش منتشر کرده که تی شرتش را بالا زده تا عضلات بدنش دیده شود. عکسی که تا لحظه تنظیم این مطلب، ۳۰۰ هزار لایك هم خورده است. ظاهرا این عکس در یك باشگاه بدنسازی و در مقابل بیش از آینه گرفته شده و گلزار در این عکس، تمام تمرکزش را روی عضلات شکم خود جمع کرده و آمادگی فوق العاده خودش را به رخ کشیده است. درست اســت که این روزها، فراوانی چنین عکس هایی در شبکه های اجتماعی، اصلا و ابدا کم نیست و چند دلیل مهم از منظر روان شناسی دارد اما درباره «محمدرضا گلزار»، ماجرا کمی متفاوت تر به نظر می رسد.

  می دانیم که دنبال خودنمایی نیستید! گذاشتن عكس آن هم با این پوشش و ژست توسط «گلزار» چند دلیل می تواند داشته باشد؛ اول این که گاهی افراد برای خودنمایی و نشــان دادن و مطــرح كردن خودشــان دســت به چنیــن اقدامی می زنند كه این مسئله درباره این بازیگر صدق نمی كند چون او به اندازه كافی مطرح و سرشناس  هست. داشتن حدود ۶.۵ میلیون فالوئر، گواهی بر همین ادعاست.

حــواست بــه جــوانان و الگوبرداری  های شان باشد گاهی افراد برای این كه آمادگی بدنی خودشان را بسنجند، از خودشان عكس می گیرند تا تغییرات را مشاهده كنند و شاهد پیشرفت بدن شان باشند. سپس با انتشار آن، دنبال کنندگان شان در شبکه های اجتماعی را هم از این موضوع مطلع می کنند. حالا مسئله این جاست كه ما از بعضی افراد و چهره ها، یك سری انتظارات داریم چــون شخصیت و رفتار آن ها الگوی بسیاری از جوانان است و نباید تاثیر هر رفتار یــا گفتارشان را کم اهمیت تصور کنند. به عقیده بیشتر روان شناسان، مهم ترین نوع یادگیری و الگوبرداری از طریق مشاهده است یعنی فرد با نگاه كردن یك رفتار از آن الگوبرداری و آن را اجرا می كند. این ماجرا در جوانان، نـمود بیشتری دارد چراکه معمولا آن ها توجه نمی کنند که آن رفتار زشت و ناپسند است یا خوب و پسندیده و فقط چون از فلان بازیگر سر زده، آن را تكرار می كنند. از لحاظ فرهنگی، باید بپذیریم که بعضی رفتارهای این چنینی، ناشایست است و قابل قبول نیست. متاسفانه فضای مجازی و اعتماد به نفس كاذبی كه لایك ها و پیام ها برای چنین اقداماتی پدید می آورند، زمینه شكل گیری و تقویت چنین رفتارهایی را  فراهم می سازد اما با شناختی كه ما از شخصیت این بازیگر و سوپراستار داریم، امیدواریم که توجه بیشتری به این مسائل داشته باشد.

منبع : روزنامه خراسان به تاریخ ۵ تیر 1398
نویسنده: دکتر سیدعلی ظریفی

آقای گلزار ٬ این چه کاری بود؟
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.